ERASMUS+

Estonsko

Slovensko (6. - 10. 10. 2025) - mobilita s žáky

7 žáků z druhého stupně (7.-9.třída) se zúčastnilo pětidenní mobility na Slovensko do města Partizánske společně s žáky ZŠ Masarykova. Mobilita byla zaměřená na badatelskou výuku a digitální kompetence.

Po čtyřhodinové cestě autobusem jsme se ubytovali v penzionu Salaš a první den si poslechli povídání o vzniku tohoto města, které nechal postavit Baťa a dříve se jmenovalo Baťovany. Podívali jsme se také dovnitř dvojdomku a na typickou Baťovu zahradu. Sice nás odsud vyhnal déšť, ale povídání o fenoménu Baťa bylo velmi zajímavé.

Další den jsme strávili společně se spolužáky ze Slovenska v zubří oboře a na programu o včelách, kde jsme si také vyrobili svíčku z voskového plátu a ochutnali různé druhy medu. Odpoledne nás čekalo sportovní odpoledne, na programu byl basketbal se sympatickým panem učitelem Lacim. Večer jsme si užili hraním deskových her.

Ve středu jsme byli oficiálně přivítaní v partnerské Církevné škole Jána Krstitela. Paní ředitelka nás provedla po škole, která funguje teprve deset let, i když sídlí v nejstarší škole ve městě, která byla také založena Baťou. Co nás zaujalo nejvíc, byl fakt, že si žáci s učiteli tykají a že děti na Slovensku neplatí za obědy. Potom jsme se rozdělili na dvě poloviny, naše děvčata si vyzkoušela tkaní kabelek (a šlo jim to výborně!) a kluci zase jelly art, kdy vytvářeli krásná barevná dílka s pomocí barev, listů a dalších komponentů. Po obědě ve školní jídelně (byly moc dobré lívance) jsme využili krásného počasí a znovu se vypravili na Baťovianskou zahradu, kde jsme si vyzkoušeli zahradní terapii a odpoledne zakončili bowlingem. Za hodinu a půl se zručnost všech zvýšila o sto procent a na konci už bylo těžké poznat, kdo drží bowlingovou kouli poprvé a kdo už někdy dříve hrál 🙂 Odpoledne jsme si dali chvíli pauzu, abychom nabrali síly a jen co se setmělo, vyrazili jsme na celkem dobrodružnou tříkilometrovou cestu do hvězdárny. Měli jsme docela štěstí, protože i když se večer po krásném dni zatáhlo, nakonec kvůli nám Měsíc přece jen vylezl a viděli jsme také některé hvězdy i Saturn s prstencem okolo.

Ve čtvrtek ráno jsme se nalodili do autobusu spolu se spolužáky ze Slovenska a vyrazili do 40 minut vzdálených Bojnic. Mířili jsme do nejstarší a jediné státní zoo na celém Slovensku. Rozdali jsme si pracovní listy a každý vyrazili plnit zadané úkoly. V průběhu času jsme si také stihli zoo dobře prohlédnout. Velmi zajímavá byla smečka vlků, panda červená nebo sloni, kteří se nám předvedli venku v celé kráse. Po návratu jsme dostali oběd (tentokrát kuře s rýží) a vyrazili znovu za panem učitelem Lacim na volejbal. Večer jsme se věnovali zhodnocení celé akce a přípravě na druhý den – čekala nás prezentace našeho přírodovědného projektu, který jsme si předem připravili doma.

Páteční dopoledne jsme strávili ve škole. Ve smíšených skupinkách (Demlovka – Masaryčka – Slováci) jsme pracovali na projektu o stromech, hledali listy v místním obrovském parku a také zajímavosti o stromech, ze kterých pocházejí, ve slovenské literatuře (což byl chvílemi trochu oříšek 🙂 Na závěr dopoledne jsme pověděli spolužákům ze Slovenska něco o naší škole a odprezentovali jsme si připravený projekt – celodopolední sběr vodního a lučního hmyzu a určování stromů v okolí školy. Měli jsme připravené nejen povídání, ale také videoreportáž a plakáty vypracované v Canvě.

Celá akce byla moc fajn, slovenština, které se mnozí trochu báli, nám teď jde takříkajíc „s prstem v nose“ a my doufáme, že se za námi slovenští spolužáci také brzy podívají.

Slovensko (6. - 10. 10. 2025)

Ve dnech 6. – 10. října 2025 se uskutečnila mobilita pedagogických pracovníků na Slovensko v rámci projektu Erasmus+. Cílem této aktivity bylo sdílení zkušeností, inspirace a rozvoj moderních přístupů ve výuce mezi českými a slovenskými školami.

Zúčastnilo se jí 15 pedagogů z několika jihlavských škol, kteří během pětidenního pobytu navštívili dvě partnerské instituce – Základní školu a Mateřskou školu Hôrky u města Žiliny a Základní školu a Mateřskou školu Hurbanova v Martině.

Během mobility měli učitelé možnost nahlédnout do hodin výuky, poznat rozdíly v organizaci vyučování i ve využívání moderních technologií, a diskutovat s kolegy o metodách práce s žáky, včetně podpory inkluze a rozvoje digitálních kompetencí.

Součástí programu byla také prohlídka školních prostor, besedy s vedením škol a výměna zkušeností v oblasti vzdělávacích projektů a spolupráce s komunitou. Celý pobyt se nesl v přátelské atmosféře a přinesl mnoho nových podnětů pro další práci v českých školách.

Naši pedagogové si z mobility odvezli cenné inspirace pro modernizaci výuky, posílení mezinárodní spolupráce a potvrzení, že sdílení dobré praxe je klíčem k dalšímu rozvoji školství.

Projekt byl realizován za podpory programu Erasmus+, který dlouhodobě podporuje profesní růst učitelů a rozvoj kvality vzdělávání napříč Evropou.

Rakousko - Vídeň (30. 6. - 5. 7. 2025)

V červenci 2025 jsem se díky Erasmu mohla ve Vídni zúčastnit vzdělávacího kurzu na téma Harmonie ve třídě: Ověřené strategie pro řízení chování, motivaci žáků a úspěšné učení. Musím říct, že jsem si ho velmi užila. Lektorka byla výborná – bylo znát, že má s tématem bohaté zkušenosti, které dokázala srozumitelně a prakticky předat. Vždy byla ochotná poradit a pomoci, zároveň dbala na to, abychom aktivně sdíleli vlastní zkušenosti mezi sebou. Velkým přínosem pro mě bylo i setkání s kolegy z Polska, Rumunska, Itálie a Španělska – vzájemná výměna zkušeností nejen ohledně praxe, ale také školních systémů v různých zemích obohatila samotný obsah kurzu.
Kurz byl prakticky zaměřený a nabídl spoustu aplikovatelných informací, které mohu přímo využít ve své pedagogické praxi. Velmi oceňuji zejména konkrétní tipy a postupy, jak pracovat s motivací žáků a jak efektivně podporovat pozitivní atmosféru ve třídě.

Slovensko (26. - 30. 5. 2025)

Koncem května se skupina jedenácti pedagogických i nepedagogických pracovníků z jihlavských vzdělávacích institucí zúčastnila mobility na Slovensku v rámci programu Erasmus+.
Navštívili jsem 3 různě zaměřené vzdělávací zařízení. Spojenou školu v Povážské Bystrici. Základní školu SNP v Povážské Bystrici. A poslední byla Základná škola a mateřská škola Slatina nad Bebravou. Ve Slatině jsme byli na vesnické škole zaměřené na tradice. V Povážské Bystrici kladla jedna základní škola důraz na spolupráci s rodiči a na projektové dny. Poslední škola měla speciální, autistické a praktické třídy. Přestože měla každá škola jiné zaměření, spojovala je přátelská atmosféra a velmi vřelé vztahy mezi učiteli, žáky a ostatními zaměstnanci.
Během mobility jsme měli možnost nahlédnout do hodin výuky. Komunikovat s dětmi i se slovenskými kolegy a společně diskutovat o metodách výuky a nastaveném systému inkluze.
Přínosem pro nás bylo i různorodé složení naší skupiny. Mohli jsme si mezi sebou předat cenné zkušenosti z praxe.
Po absolvované mobilitě na Slovensku jsme se shodli, že úroveň českého školství je vysoká. Přesto je ale nutné se neustále vzdělávat, podporovat profesní růst pedagogických pracovníků a zvyšovat kvalitu vzdělávání.

Dánsko (28. 4. - 2. 5. 2025)

Na přelomu dubna a května mi bylo umožněno navštívit partnerské školy v Dánsku. Svou mobilitu jsem absolvovala v rámci programu Erasmus+ ještě s dalšími kolegy z jihlavských vzdělávacích institucí.

Během tří dnů jsem měla možnost navštívit různé základní školy v oblasti Nordjylland v Dánsku. Každá ze škol byla jinak velká a každá nabízela něco jiného. Všechny školy ale spojovala přátelská atmosféra a opravdu velmi vřelé vztahy mezi učiteli, žáky a ostatními pracovníky. O vzdělávacím systému jako takovém jsem si nejprve vyhledala základní informace. Chtěla jsem mít přehled a využít možnost se zeptat dánských kolegů. V dánských školách jsem sledovala hlavně využívání digitálních kompetencí a výuku matematiky a přírodovědných předmětů.

Poslední den jsme měli možnost se zúčastnit slavnostního zakončení. Všichni účastníci mobility jsme se sešli v jedné ze škol a společně jsme diskutovali, mohli se doptávat a realizovat svoje cíle. Dánsko je prezentované jako nejšťastnější země na světě a ze své zkušenosti mohu potvrdit, že tomu tak opravdu je.

Finsko (28. 9. - 4. 10. 2024)

a přelomu září a října jsem se v rámci projektu Erasmus+ zúčastnila vzdělávacího pobytu ve Finsku. Cílem naší cesty byly Helsinky, kde jsme měli spolu s dalšími účastníky možnost poznat finský vzdělávací systém v praxi. Navštívili jsme základní školy, mateřské školy i zařízení pro vzdělávání dospělých.
Během pobytu jsme sledovali výuku a diskutovali s finskými pedagogy o jejich přístupu ke vzdělávání. Výuka byla vedena v přátelské a uvolněné atmosféře, kladl se důraz na samostatnost a spolupráci žáků. Finské školství nás zaujalo svou otevřeností a volností, kterou učitelé při své práci mají. Ocenila jsem také velmi dobrou vybavenost škol a vysokou úroveň znalostí cizích jazyků, zejména schopnost dětí přirozeně komunikovat v angličtině.
Na druhou stranu se mi výuka ve Finsku zdála jako mnohem volnější než v České republice. Tempo práce bylo pomalejší a na žáky nebyly kladeny tak vysoké nároky. Z mého pohledu může české školství vynikat právě v systematičnosti, důslednosti a kvalitním vedením žáků k výkonu a odpovědnosti.
Na naší škole klademe velký důraz na rozvoj digitálních kompetencí, což je oblast, v níž se s finskými školami můžeme směle srovnávat. Práce s moderními technologiemi je běžnou součástí výuky a české školy v tomto směru drží krok se zahraničím.
Celkově byl pobyt ve Finsku velmi inspirativní – umožnil mi nahlédnout do jiného vzdělávacího systému, porovnat přístupy a uvědomit si silné stránky naší vlastní práce. Získané poznatky bych ráda využila k dalšímu rozvoji a inovaci své výuky na naší škole.

Slovensko (2. - 7. 6. 2024)

Ve dnech 2. – 7. června 2024 se skupina pedagogických pracovníků z Jihlavy zúčastnila studijní cesty na Slovensko v rámci projektu Erasmus+. Cílem této mobility bylo získat přehled o fungování slovenského školství, porovnat vzdělávací přístupy a sdílet zkušenosti mezi českými a slovenskými učiteli.
Během pobytu pedagogové navštívili dvě partnerské instituce – Cirkevnú základnú školu s materskou školou Jána Krstiteľa v Partizánskom a Základnú školu a materskú školu ve Slatině nad Bebravou. Měli možnost nahlédnout do vyučovacích hodin, poznat organizaci školního dne, systém hodnocení i přístup učitelů k žákům.
Diskuse s vedením škol a pedagogy ukázaly, že vzdělávací systémy obou zemí mají mnoho společného, ale i řadu odlišností. Na Slovensku se školy potýkají s menšími možnostmi v oblasti materiálního vybavení, podpory učitelů i modernizace výuky.
Účastníci se shodli, že školství v České republice je v současné době na vyšší úrovni, a to zejména díky lepším podmínkám pro pedagogy, širším možnostem profesního rozvoje a větší podpoře inovací ve vzdělávání.
Součástí programu byly i prohlídky školních prostor, setkání s učiteli a sdílení zkušeností z projektové spolupráce a práce s žáky se speciálními potřebami. Přestože se české a slovenské školy potýkají s podobnými výzvami, přístup k jejich řešení se v některých ohledech liší, což poskytlo cenné srovnání pro další profesní rozvoj účastníků.
Pobyt na Slovensku tak přinesl užitečné poznatky o reálné situaci ve slovenském školství a potvrdil význam mezinárodních výměn pro objektivní pohled na vlastní praxi.

Slovinsko (17. - 23. 3. 2024)

Ve dnech 17.–23. března 2024 se dvě učitelky naší školy – Mgr. Soňa Novotná a Mgr. Jitka Traganová – zúčastnily studijní mobility ve Slovinsku v rámci projektu Erasmus+. Cílem bylo získat inspiraci v oblasti vzdělávání, poznat slovinský školský systém a sdílet zkušenosti s kolegy ze zahraničí.
První zastávkou byla obec Slovenske Konjice, kde účastnice navštívily Evropské kulturní centrum vesmírných technologií ve Vitanje. Zde se seznámily s muzeální expozicí věnovanou slovinskému průkopníkovi kosmonautiky Hermanu Potočnikovi Northungovi.
Další dny strávily v Lublani, kde probíhalo stínování na základní škole Majde Vrhovnik. Účastnice nahlédly do výuky anglického jazyka a měly možnost diskutovat s učiteli o organizaci výuky, známkování a možnostech kariérního růstu pedagogů ve Slovinsku. Zajímavostí bylo zjištění, že slovinské školy nemají víceletá gymnázia a že známkování je opačné než u nás – nejlepší známkou je pětka.
Program doplnily i kulturní a přírodovědné exkurze – například návštěva ledovcového jezera Bled, praktická hudební a výtvarná dílna v Zpodnji Sorici, či pozorování ponorného jezera Cerknica, které je jedinečným hydrologickým a ornitologickým úkazem.
Velkým zážitkem byla také návštěva Postojenských jeskyní a mořské biologické stanice v Piranu, kde účastnice navštívily mořské akvárium a seznámily se s výukovými programy zaměřenými na ekologii moře.
Cestu zakončilo symbolické zastavení u tradičních slovinských koblih na vrchu Trojane.
Tato mobilita byla pro učitelky přínosná jak odborně, tak kulturně.

Polsko